کد مطلب:1544 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

جواهری که به واسطه فرو رفتن در دریا به دست می آید


1828- اگـر بـه واسـطـه غـواصـی یـعنی فرو رفتن در دریا لؤ لؤ و مرجان یا جواهر دیگری بیرون آورند , رویـیـدنـی بـاشد , یا معدنی , چنانچه قیمت او به 18 نخود طلا برسد باید خمس آن را بدهند , چه در یك دفـعـه آن را از دریـا بـیرون آورده باشند یا در چند دفعه , البته به شرطی كه فاصله میان هر دفعه و دفعه دیـگـر زیاد نباشد , - مثل آن كه در دو فصل غوص نموده باشند - و گرنه اگر هر كدام به قیمت 18 نخود طلا نرسد واجب نیست خمس آن را بدهند و هم چنین اگر قسمت هر یك از افراد شركت كننده در غوص به قیمت 18 نخود طلا نرسد واجب نیست خمس آن را بدهند.



1829- اگـر بـدون فـرو رفتن در دریا به وسیله اسبابی جواهر بیرون آورد , بنابر احتیاط خمس آن واجب است .



ولی اگر از روی آب دریا یا از كنار دریا جواهر بگیرد , در صورتی باید خمس آن را بدهد كه آنچه را به دست آورده به تنهایی یا با منفعتهای دیگر كسب او از مخارج سالش زیادتر باشد.



1830- خـمـس مـاهـی و حیوانات دیگری كه انسان بدون فرو رفتن در دریا می گیرد , در صورتی واجب است كه به تنهایی یا با منفعتهای دیگر كسب او از مخارج سالش زیادتر باشد.



1831- اگـر انـسـان بـدون قـصـد این كه چیزی از دریا بیرون آورد در دریا فرو رود , و اتفاقا جواهری به دسـتـش آیـد , و قصد تملك آن را نماید باید خمس آن را بدهد بلكه احتیاط واجب آن است كه در هر حال خمس آن را بدهد.



1832- اگـر انـسان در دریا فرو رود و حیوانی را بیرون آورد و در شكم آن جواهری پیدا كند , چنانچه آن حیوان مانند صدف باشد كه نوعا در شكمش جواهر است , اگر به حد نصاب برسد باید خمس آن را بدهد , و اگـر اتفاقا جواهر بلعیده باشد , احتیاط لازم آن است كه هر چند به حد نصاب نرسیده باشد خمس آن را بدهد.



1833- اگـر در رودخـانـه های بزرگ مانند دجله و فرات فرو رود و جواهری بیرون آورد , چنانچه در آن رودخانه جواهر عمل می آید , باید خمس آن را بدهد.



1834- اگـر در آب فـرو رود و مـقـداری عنبر بیرون آورد كه قیمت آن 18 نخود طلا یا بیشتر باشد باید خمس آن را بدهد , بلكه چنانچه از روی آب یا از كنار دریا به دست آورد , باز هم همین حكم را دارد.



1835- كـسـی كه كسبش غواصی یا بیرون آوردن معدن است اگر خمس آنها را بدهد و چیزی از مخارج سالش زیاد بیاید , لازم نیست دوباره خمس آن را بدهد.



1836- اگـر بـچـه ای مـعـدنی را بیرون آورد , یا گنجی پیدا كند , یا به واسطه فرو رفتن در دریا جواهر بـیـرون آورد , باید ولی او خمس آن را بدهد و چنانچه ندهد باید خود او بعد از بلوغ خمسش را بدهد و هم چنین اگر مال حلال مخلوط به حرام داشته باشد , ولی او باید آن مال را تطهیر نماید.